annewil.reismee.nl

De eerste uren in Suriname

Gisteravond zijn Alyssia, Charlotte, Lisa, Milana en ik aangekomen op het vliegveld in Suriname. Lokale tijd was het rond 8 uur 's avonds. Met onze hoofden nog in Nederland (4 uur later) was het voor ons 12 uur en waren we na een 9 uur lange vlucht aardig kapot. Eenmaal door de douane zijn we opgehaald door de conciërge van ons stageadres 'De Kennedyschool'. Onderweg naar de hoofdstad Paramaribo, reden we door Para. Dit is een gebied buiten de stad met veel jungle en om de paar 100 meter een huis. De huizen waren veel van hout en het zag er allemaal verlaten uit. Ik kon bijna niet geloven dat we hier echt waren en heb me dit ook een paar keer goed moeten beseffen.

Na ongeveer 45 km rijden waren we in Paramaribo. Na een korte stop bij de pinautomaat en de supermarkt reden we verder naar onze bestemming. De conciërge gaf ons een korte rondleiding over het terrein van de school en ons stagiairehuis waar wij de komende maanden gaan wonen. Inmiddels was het voor ons (Nederlandse tijd) al rond 3 uur, dus waren we meer toe aan ons bed. Het stagiairehuis is best even wennen. We werden bij de rondleiding in de keuken verwelkomt door een kakkerlak, die de conciërge vervolgens meteen plette met zijn waterflesje... Gelukkig beloofde hij gif voor insecten en muizen voor ons mee te nemen.

Na de kamers te hebben verdeeld zijn we gelijk ons bed in gedoken. Lisa en ik slapen op één kamer met 2 tweepersoonsbedden. Omdat het de eerste nacht in een vreemde kamer was (waar ook al een kruipend beest op de vloer was gespot) hebben we toch maar samen in één bed geslapen. Gelukkig hebben we de allereerste nacht overleeft. De volgende ochtend was ik gelijk al meer gewend aan het huis. Ook nu alle spullen zijn uitgepakt en de bedden opgemaakt ziet het er al een stuk leuker uit.

Kortom, alles is wennen. Vooral het klimaat. Het is erg warm en vochtig, met af en toe een keiharde regenbui van niet langer dan één minuut. Ook moet je niet naar buiten zonder deet, je wordt namelijk lek geprikt waar je bij staat. Het eerste wat we deze ochtend dan ook hebben gedaan is ingesmeerd met een laag zonnebrandcrème en daarover een dikke laag deet! Na ons eerste gezamelijke ontbijt, zijn we het terrein overgestoken en hebben we kennisgemaakt met de directrice van De Kennedyschool. Gelukkig was ze heel aardig en maandag gaan we beginnen met stage lopen! Begin van de middag hebben we de stad een beetje verkent en alvast twee fietsen gehuurd bij Zus&Zo, waar we ook lekker hebben geluncht voor 4 euro per persoon! Daar tegenover ligt de Palmentuin, waar we ook even door hebben gelopen. Lisa en Milana zijn toen gaan fietsen terwijl Alyssia, Charlotte en ik boodschappen deden. Hier deden we uiteindelijk allebei 2 uur over... en kwamen we bijna tegelijk weer aan bij ons huis. Inmiddels deed de WiFi het ook en konden we allemaal even contact zoeken met de buitenwereld. Charlotte heeft vanavond super lekker voor ons gekookt, dus gaan we nu genieten van ons eerste (echte) avondje in Suriname!